Εναλλακτικοί Players-Αν δεν μας ακούτε πατήστε εδώ

New Page 1

  

      TUNEIN logo           

 

 

 

xriso

Το Χρυσό Γάντι (Der Goldene Handschuh) – 2019

Σκηνοθεσία : Φατίχ Ακίν

Πρωταγωνιστούν : Γιόνας Ντάσλερ, Μαργκερίτε Τίεζελ, Μάρκ Χόσμαν

Η αληθινή ιστορία ενός κατά συρροή δολοφόνου που έδρασε στο Αμβούργο στις αρχές της δεκαετίας του 70.

Πάρα μα πάρα πολύ σπάνια διαβάζω κριτικές για μια ταινία που δεν έχω δει ακόμα συνήθως τις διαβάζω μετά και προτιμώ αυτές των κριτικών κινηματογράφου που “πλησιάζω”. Το συγκεκριμένο φιλμ αποτέλεσε μία από αυτές τις υπερ-σπάνιες εξαιρέσεις. Διάβασα λοιπόν και θετικά αλλά και πολύ αρνητικά σχόλια. Μεγάλο μέρος των κριτικών εστίασε στην υπερβολική και ωμή βία της ταινίας, κάποιοι δε την βρήκαν απίστευτα αποκρουστική. Στάση εδώ λοιπόν και μία παρένθεση, δεν καταλαβαίνω πως μπορεί να σε ενοχλεί μια σκηνή φόνου και μάλιστα εντελώς ρεαλιστικά γυρισμένη όταν έχεις αποθεώσει τον Γκασπάρ Νοέ για το Μόνος Εναντίον Όλων, τον Ταραντίνο και τον Τόμπ Χούπερ. Θα πει κανείς οι δύο τελευταίοι είχαν στυλ και μάλιστα ιδιαίτερο, θα συμφωνήσω αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα δαιμονοποιήσω το ρεαλιστικό για χάρη οποιουδήποτε στυλ. Δεν είδα τίποτα πιο ωμό και τίποτα πιο σοκαριστικό από αυτά που αντίκρισα σε άλλες ταινίες τα οποία μάλιστα με έκαναν να μαγκωθώ γερά στη καρέκλα μου.

Τέλος όμως με τις συγκρίσεις για να πάμε και στην ταινία, βάζουμε στην άκρη το ότι είναι αληθινή ιστορία και ξεκινάμε με το ζήτημα αφήγηση. Ο Φατίχ Ακίν αν μη τι άλλο ξέρει να δημιουργεί ατμόσφαιρα, όπως αγαπά ο Ράνκιν το Εδιμβούργο και το κάνει συμπρωταγωνιστή του Ρέμπους στα βιβλία του έτσι και ο Ακίν είναι ερωτευμένος με το Αμβούργο και λειτουργεί με το σκεπτικό “Αγάπα Την Πόλη Σου Με Τα Ελαττώματα Της”. Το Αμβούργο του Χρυσού Γαντιού είναι περιθωριακό, άρρωστο, σκοτεινό, αποκρουστικό, ένοχο, αυτοκαταστροφικό, μίζερο, μπορώ να βρω άλλα τόσα επίθετα. Οι ήρωες αυτού του σύμπαντος γελούν μόνο όταν είναι τύφλα στο μεθύσι και πίνουν συνέχεια. Στη κυριολεξία το μπαρ Χρυσό Γάντι είναι μία κόλαση επί της γης. Πρώην πόρνες γερασμένες και υπέρβαρες, πρώην αξιωματικός των Ες Ες που κουβαλάει το στρατιωτικό “μεγαλείο” μέσα του και κυκλοφορεί με σπασμένα γυαλιά ηλίου, αγράμματοι σερβιτόροι που δεν βλέπουν μπροστά τους, ηλικιωμένοι που έχουν αποφασίσει να πεθάνουν στη μπάρα από το τσιγάρο και το αλκοόλ, στερημένοι ερωτικά άνθρωποι και ζητιάνοι. Αν κάτι σοκάρει αληθινά δεν είναι-κατά τη γνώμη μου- ένας φόνος κι ένας τεμαχισμός διαρκείας, λες και δεν έχουμε ξαναδεί ανάλογο θέαμα, αλλά αυτό το σκοτάδι που σιγά σιγά πνίγει τους ανθρώπους.

xriso2

“Γιατί δεν ανοίγεις τις κουρτίνες;” ρωτάει ένας πιτσιρικάς πρωινός επισκέπτης τον ιδιοκτήτη του μπαρ κι ο ιδιοκτήτης απαντά “Γιατί οι άνθρωποι αποφεύγουν να πίνουν όταν βλέπουν ήλιο.” Η περισσότερες από τις σκηνές είναι νυχτερινές, οι ήρωες του Χρυσού Γαντιού ζουν πάντα την νύχτα ακόμα κι όταν έξω ο ήλιος καίει και η θερμοκρασία φτάνει τους 37 βαθμούς. Όλα τα πρόσωπα είναι σκυφτά, λυπημένα, οργισμένα. Ξεστομίζονται φιλοσοφίες βγαλμένες από τον υπόνομο της ζωής, γιατί όλοι οι παραπάνω εκεί μεγάλωσαν ή έστω εκεί πέρασαν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους. Ο Ακίν παρατηρεί και αφουγκράζεται μια Γερμανία για την ακρίβεια μια Δυτική Γερμανία, που ενώ η βιτρίνα της δείχνει ανάπτυξη και οικονομικό θαύμα, μέσα της ζουν πάρα πολλά ανθρώπινα ναυάγια.

Ο σκηνοθέτης κατεβαίνει σε έναν κοινωνικό υπόνομο και πως να το κάνουμε στον υπόνομο δεν θα νιώσεις άνετα. Μεθυσμένοι που ξεστομίζουν ένα σωρό ηλιθιότητες και ασυναρτησίες είναι κάτι που συναντάμε και στη καθημερινή μας ζωή μην κοροϊδευόμαστε! Τι σοκάρει λοιπόν κι ενοχλεί από τις σκηνές μέσα στο μπαρ; Τι περιμένουμε να δούμε; Κάποιους που μιλούν σαν ήρωες του Κέρουακ, του Μπουκόφσκι, ή του Χένρι Μίλλερ; Όχι ο Ακίν δε στοχεύει σε τίποτα λογοτεχνικό ή ποιητικό, ο Ακίν τολμά να ακουμπήσει την οδυνηρή πραγματικότητα, το αν θέλουμε εμείς να γυρίσουμε το βλέμμα μας αλλού είναι δικαίωμά  μας ασφαλώς αλλά αυτά τα περί σοκ προτιμώ να τα προσπεράσω.

Μέρος αυτού του άρρωστου μικρόκοσμου είναι ο υπερβολικά άσχημος και υπερβολικά διαταραγμένος Φριτς Χόνκα. Ο σκηνοθέτης δούλεψε εξαιρετικά πάνω στον νεαρό και πολύ όμορφο εμφανισιακά Γιόνας Ντάσλερ και κατάφερε να δημιουργήσει ένα πραγματικά εφιαλτικό πλάσμα, όχι μόνο γι’αυτά που κάνει αλλά γι αυτά που λέει. Ο Χόνκα δεν είναι ο ευφυής δολοφόνος που γοητεύει και παρασέρνει με λόγια και κόλπα τα θύματά του. Δεν είναι καν ο δολοφόνος του Μ ο οποίος ακούει φωνές και δεν μπορεί να σταματήσει. Ο Χόνκα είναι ένα σκουπίδι μέσα σε μια ανθρώπινη χωματερή που ακόμα κι αυτή συχνά τον απορρίπτει. Ο Χόνκα μισεί τον εαυτό του και σκοτώνοντας άλλα σκουπίδια σαν εκείνον νιώθει μια πολύ προσωρινή κάθαρση αλλά στην πραγματικότητα η μόλυνση που έχει μέσα του χειροτερεύει.

xriso3

Ο ρεαλισμός της ταινίας χτυπά κατακούτελα κι αυτό γιατί ο Ακίν δε θέλησε να κρυφτεί και δεν είμαι και σίγουρος αν ήθελε και να προκαλέσει, δεν είναι Νοέ και δεν είναι Παζολίνι, πιστεύω πως είναι σαφώς καλύτερος σκηνοθέτης από τον πρώτο και έχει τελείως διαφορετικό στυλ από τον δεύτερο. Η βία του Χρυσού Γαντιού όσο και ωμή να είναι δεν με ενόχλησε ή αν θέλετε δεν την βρήκα αντι-κινηματογραφική. όταν παρακολουθείς έναν φόνο, αν δεν πρόκειται για σπλάττερ διασκέδασης ή μαύρο χιούμορ, ή b-movie, δεν γίνεται να νιώσεις άνετα. Δεν υπάρχει τίποτα το χολλυγουντιανό ή τίποτα το επικό στους φόνους του φιλμ, είναι ξεροί και συχνά άγαρμποι, αδέξιοι, ο Χόνκα ζει στην κόλασή του αναπνέει την μπόχα του και απέχει πολύ από τον μελετηρό και προσεκτικό φονιά που “αγαπά” ο κινηματογράφος.

Βρήκα τις βίαιες σκηνές απόλυτα πειστικές και καλογυρισμένες, βρήκα την ατμόσφαιρα του μπαρ καταπληκτικά στημένη και οι αφηγήσεις μέσα εκεί δείχνουν το πόσο καλός σκηνοθέτης παραμένει ο Ακίν. Καταλαβαίνω όσους μισήσουν την ταινία αλλά είπαμε συχνά οι σκληρές αλήθειες είναι πιο τρομαχτικές και από ένα ψέμα που σκοπεύει να τρομάξει και βέβαια υπάρχει και ο Γιόνας Ντάσλερ που χαρίζει μια εξαιρετική ερμηνεία.

Δεν θα ευχηθώ “καλή διασκέδαση”, δε θα διασκεδάσετε γιατί δεν πρόκειται ακριβώς για θρίλερ, ούτε θα προτείνω να τη δείτε, περιγράφω απλώς τι μου άφησε εμένα σαν θεατή και εσείς κρίνετε.

Πρόσφατες ηχογραφημένες εκπομπές

  • Login Form

L

o

g

i

n